KOMENTAR DI BAGIAN BAWAH SEKALI

Baidu Mengeluarkan Teknologi Terbaru Tentang Kucing Liar



Teknologi bukan sahaja milik segelintir orang, tetapi juga memberi manfaat kepada banyak pihak, termasuk kucing liar.

Baru-baru ini, Baidu mengumumkan tempat perlindungan kucing yang dibina untuk merawat kucing liar.

Uniknya, ini bukan hanya tempat perlindungan biasa, tetapi dilengkapi dengan dua teknologi inovatif, iaitu kecerdasan buatan (AI) dan pengiktirafan muka.

Gerbang internet Cina Baidu berkata, projek ini dimulakan oleh salah seorang pekerjanya bernama Wan Xi, yang menemui kucing kecil yang berlindung di bawah keretanya musim sejuk lalu.

Pekerja kemudian memutuskan untuk menggunakan teknologi ini untuk membantu memperbaiki keadaan kucing liar yang lain.

Tempat perlindungan kucing liar dilengkapi dengan beberapa kemudahan seperti makanan dan air dan selimut hangat untuk menjadikan kucing lebih selesa.

Walau bagaimanapun, ciri yang paling menonjol dari tempat perlindungan ini adalah teknologi yang dikendalikannya, memastikan bahawa hanya kucing yang boleh memasuki tempat itu.

Mengutip Gizmochina, Khamis (2/21/2019), salah satu ciri yang dimaksudkan adalah teknologi pengenalan muka.

Teknologi ini memastikan bahawa hanya kucing yang boleh masuk. Apabila pengiktirafan wajah mengenali kucing, pintu kaca akan terbuka.

Kemudian, pengiktirafan muka ini juga akan memeriksa sama ada kucing itu sakit dan menilai sama ada haiwan itu telah dikorit atau tidak.

Jika pengiktirafan wajah mendapati kucing yang sakit, ia akan secara automatik menghantar mesej kepada organisasi pencinta haiwan terdekat. Kemudian, sukarelawan akan mengkaji kucing berkenaan.

Malangnya, tidak diturunkan, berapa banyak kucing liar boleh menduduki tempat perlindungan.

Kemungkinannya, Baidu sedang menjalankan projek perintis untuk kucing perlindungan yang dilengkapi dengan teknologi semasa.

Kerana di China, kucing adalah salah satu haiwan peliharaan yang paling popular dan disayangi oleh manusia.
BAGIKAN SEGERA WhatsApp

Post a Comment