KOMENTAR DI BAGIAN BAWAH SEKALI

Petugas Pajak Kaget Tabungan TKI Dari Korea Rata Rata 1 Milyar



Agensi Nasional Penempatan dan Perlindungan Pekerja Indonesia (BNP2TKI) mendakwa bahawa pekerja Indonesia (TKI) atau pekerja migran yang bekerja di Korea Selatan dapat menghasilkan pendapatan bulanan hingga Rp30 juta sebulan. Malah tabungan mereka dapat mencapai berbilion rupiah.

Pemangku Ketua BNP2TKI Tatang Budie Utama Razak mengatakan pendidikan para pekerja migran Indonesia (PMI) di Korea Selatan rata-rata adalah pendidikan SMP. Mereka bekerja di sektor perkilangan dan perikanan.


"Pekerja Indonesia di Korea, gaji bersih Rp21 juta (sebulan), dapat mencapai Rp30 juta per bulan. ... Duta besar kami di Korea terkejut, penjimatan tenaga kerja di Korea boleh melebihi satu bilion rupiah, "kata Tatang semasa Mesyuarat Pendengaran bersama Suruhanjaya Perwakilan IX, Jakarta, Isnin (11/04/2019).

Indonesia mempunyai skim kolaborasi Kerajaan kepada Kerajaan (G to G) dengan Korea Selatan untuk penempatan PMI. Dari 2011 hingga 2019, jumlah PMI yang bekerja di Korea Selatan adalah 56,283 orang.

Tatang berkata kehadiran PMI adalah peluang yang baik apabila mereka kembali ke Indonesia. Mereka akan diarahkan untuk membuka perniagaan di Indonesia.

"Inilah yang dimaksudkan dengan bonus demografi. Ia mesti diurus dengan baik, "katanya.

Sebagai tambahan kepada Korea Selatan, Indonesia juga memiliki program G to G dengan Jepun di mana kekosongan terbesar adalah sebagai pekerja penjaga. Skim lain adalah kerjasama Kerajaan-Swasta (G to P) dengan Kanada.
BAGIKAN SEGERA WhatsApp

Post a Comment