3 Cara Meningkatkan Kapasitas RAM di Android Handphone

Post a Comment


Kapasiti RAM sangat penting untuk telefon pintar. Sekiranya kapasiti penuh dengan pelbagai aktiviti aplikasi pada telefon pintar anda, lag atau perlahan tidak dapat dielakkan.

Secara fungsional, RAM adalah ruang simpanan sementara yang membolehkan pengguna mengakses banyak perkara dan membuat telefon pintar menjadi multitasking. RAM digunakan untuk menyimpan pelbagai data dari aplikasi yang masih aktif. Dengan cara itu, aplikasi itu boleh diakses dengan cepat oleh pemproses.

Tidak hairan, jika kapasiti RAM semakin sempit, prestasi telefon pintar Android dalam memproses arahan pengguna melambatkan. Sebagai contoh, apabila anda ingin membuka aplikasi Facebook, proses itu akan menjadi lebih perlahan daripada biasa.

Jadi, apa yang boleh dilakukan untuk mengatasinya? Berikut adalah beberapa tip untuk membuat RAM lebih lega, melancarkan Tekno Liputan6.com.

1. Lumpuhkan Widget dan Latar Belakang Live
Peribadikan telefon pintar dengan menambahkan widget dan wallpaper hidup menjadikan telefon pintar kelihatan lebih peribadi. Satu yang boleh menghabiskan kapasiti RAM adalah widget dan kertas dinding hidup. Daripada menjadi lebih cepat, sering menyegarkan peranti sebenarnya mengalirkan bateri.

Oleh itu, langkah yang betul adalah mengehadkan penggunaan widget dan menyahaktifkan kertas dinding secara langsung untuk mengoptimumkan RAM.

2. Nyahaktifkan Aplikasi
Sesetengah aplikasi menggunakan kapasiti yang cukup dalam RAM, walaupun aplikasi itu tidak digunakan. Oleh itu, anda boleh memilih aplikasi mana yang perlu dan tidak perlu berjalan di latar belakang. Dengan cara itu, prestasi telefon pintar akan meningkat.

Untuk menyahaktifkan aplikasi, anda boleh memasukkan Tetapan, kemudian pilih menu Pengurus Aplikasi. Seterusnya, anda akan memasukkan senarai semua aplikasi yang dipasang pada Android.

Jangan cuba nyahdayakan semua aplikasi. Cuba pilih aplikasi yang jarang digunakan, atau jika tidak digunakan, lebih baik hanya buangnya.

3. Lumpuhkan Animasi
Animasi sering mengambil banyak memori RAM, untuk menyahaktifkannya, anda perlu pergi ke pilihan Pemaju, cara memasukkan Tetapan dan pilih Mengenai Telefon.

Kemudian ketik Build Number kira-kira tujuh kali sehingga telefon bimbit memberitahu bahawa pengguna telah menjadi pemaju.

Selepas bahagian ini selesai, anda boleh memasukkan tetapan mudah alih, kemudian leret ke bawah untuk mencari Pilihan Pemaju.

Seterusnya, anda boleh pergi ke bahagian Lukisan dan matikan pilihan. Beberapa pilihan yang boleh dinyahaktifkan termasuk skala animasi Windows, skala animasi Peralihan, dan skala Tempoh animasi.
BAGIKAN SEGERA WhatsApp

SARAN DARI KAMI

Post a Comment