Negara maju mulai bimbang tentang perkembangan teknologi Indonesia

Post a Comment


Menurut Ketua Umum Penyelidikan dan Pengembangan Pengembangan, Kementerian Penyelidikan, Teknologi dan Pendidikan Tinggi (Menristek Dikti), Muhammad Dimyati, menyatakan bahwa negara-negara maju kini sedang memonitor setiap gerakan Indonesia mengenai perkembangan teknologi. Beliau berkata, negara-negara maju kini cenderung bimbang apabila Indonesia berjuang untuk membuat terobosannya sendiri dalam bidang teknologi, contohnya kereta elektrik.

"Beberapa negara besar telah mulai bimbang tentang apa yang sedang dilakukan Indonesia, seperti yang kita lakukan sekarang," katanya kepada kantor berita Kementerian Pendidikan, Teknologi dan Pendidikan Tinggi (Kemenristek Dikti), Jakarta, Senin (17 / 8).

Tuduhan itu, berdasarkan setiap pertandingan yang diadakan di peringkat dunia yang membincangkan isu-isu teknologi, negara-negara yang merasa terganggu akibat kemajuan teknologi yang dicipta oleh Indonesia secara tidak langsung 'mengganggu' rancangan besar yang telah diimpikan oleh bangsa ini.

"Ia adalah maklumat dari beberapa inovator dan beberapa rakan sekerja yang sering mengadakan pertandingan di luar negara," katanya.

Ini sejajar dengan kenyataan Canselor Institut Teknologi Sepuluh November (ITS), Joni Hermana. Menurutnya, negara maju sentiasa menggoda inovasi teknologi Indonesia untuk menjadikannya sukar untuk berkembang.

"Oleh itu, kami bermain santai tetapi sentiasa bersedia, Indonesia sentiasa dicobai oleh inovasi teknologi sehingga sukar untuk dimajukan.Ketahui contohnya kereta-kereta yang menjadi pemain terbesar tentang mobil, mereka bimbang pasar di Indonesia akan menurun jika kemajuan teknologi kami," .
BAGIKAN SEGERA WhatsApp

SARAN DARI KAMI

Post a Comment