Potong Informasi, Dan Tingkatkan Keterlibatan Teknologi

Post a Comment


Potong Informasi, Dan Tingkatkan Keterlibatan


Pembicara di persidangan itu berkongsi hasil projek penyelidikan selama tiga tahun. Penyelidikan pecah tanah yang cemerlang yang sangat relevan kepada semua penonton. Ini cukup untuk menarik perhatian semua orang - walaupun dia kelihatan membacakan slaidnya - masing-masing mengandungi lapan hingga sepuluh titik peluru dengan ayat-ayat panjang. Dengan slaid kelima, perhatian semakin berkurangan dan oleh kesepuluh yang paling banyak memeriksa e-mel pada telefon bimbit mereka. Dan dia masih mempunyai lapan belas slaid untuk pergi!

Kami semua telah berada di sana - di khalayak ramai (saya mendengar rungutan anda!). Kadang-kadang, anda berada dalam peranan pembicara - yang bertanggungjawab untuk berkongsi maklumat penting anda dengan rakan sekerja, rakan sebaya, pengurus, kakitangan dan / atau pelanggan. Bagaimana anda melakukannya dan TIDAK jatuh ke dalam perangkap yang diterangkan di atas? Berikut adalah beberapa petunjuk.

Ia bukan bufet

Sesetengah penceramah yang banyak berkongsi akan cuba menyampaikan gaya buatannya. Mereka berfikir, "Saya hanya akan meletakkan semuanya di hadapan mereka dan mereka boleh memilih apa yang mereka suka." Ia mungkin berfungsi dengan pengunjung, tetapi dengan penonton ia hanya mengelirukan mereka. Mereka menjadi kewalahan oleh pilihan dan akhirnya mengingati apa-apa. Jauh lebih baik untuk melayani ia a-la-carte - meletakkan satu hidangan pada satu masa di hadapan mereka bahawa mereka boleh menikmati dan menghargai.

Anda mesti memprioriti

Mereka tidak akan ingat apa yang kamu katakan. Sebenarnya, beberapa penyelidikan menunjukkan bahawa penceramah yang baik juga mendapat sekurang-kurangnya 10% pengekalan. Mereka yang mendengar maklumat yang kompleks untuk pertama kalinya memerlukan anda untuk menyerlahkan perkara utama. Tiada pendengar boleh mengekalkan lebih daripada lima hingga tujuh mata pada sesiapa sahaja, jadi anda perlu mengenal pasti poin mana yang akan mereka simpan. Lebih baik jika anda boleh meletakkan perkara ini mengikut kepentingannya. Ini membantu mereka memahami maklumat tersebut. Jika tidak, ia hanya 'data-dump'. Gunakan frasa seperti:

"Dan perkara paling penting di sini adalah ..."

"Jika anda hanya ingat satu perkara dari semua ini, buat ..."

"Apa yang paling kami pelajari dari ini adalah ..."

Adakah ini bermakna bahawa anda mungkin harus meninggalkan beberapa maklumat dari pembentangan anda? Jika ya, itu betul-betul halus. Mempunyai handout atau memasukkan maklumat tambahan dalam kertas persidangan; tetapi jangan laju-baca melalui gunung maklumat yang tidak pernah dimaksudkan untuk dimasukkan ke dalam masa yang diperuntukkan. Ini kejam kepada penonton anda dan merosakkan reputasi anda.

Anda Harus Mengulangi Diri Anda Sendiri

Pastikan Anda merangkum semua poin Anda - tidak hanya di akhir, tetapi di seluruh presentasi. Saat Anda bergerak dari satu titik ke titik lain, sebutkan lagi poin yang telah Anda bahas sejauh ini. Ini membantu mereka menjaga informasi dalam konteks. Seperti pengumuman di MRT yang memberi tahu Anda apa jalur Anda dan nama stasiun berikutnya, ini membantu mereka mengetahui ke mana mereka akan pergi.

Ubah Mode

Cukup menyampaikan informasi - umumnya dari belakang podium yang didukung oleh kata-kata pada slide - adalah salah satu cara penyampaian. Ini akan menjadi mode paling efektif untuk beberapa presentasi Anda; tetapi karena begitu sering satu-satunya mode yang digunakan oleh speaker yang buruk, itu hanya boleh digunakan ketika tidak ada alternatif. Anda dapat menghindari ini dengan mengubah mode secara teratur selama presentasi Anda. Berikut ini beberapa cara untuk melakukannya:

• Berikan contoh, cerita, studi kasus dan anekdot

• Gunakan perbandingan dengan konsep yang sudah akrab bagi mereka untuk menjelaskan beberapa konsep baru

• Gunakan gambar dan grafik untuk mengilustrasikan poin; tetapi pastikan mereka jelas dan hanya menampilkan gambar yang relevan dengan titik yang Anda bicarakan saat itu.

• Tunjukkan pada mereka sampel, suvenir, penghargaan, dll. (Selama itu cukup besar untuk dilihat oleh semua orang)

• Kosongkan layar untuk menarik semua perhatian pada diri Anda saat Anda membuat titik kunci

• Keluar dari belakang podium (jika mungkin)

Aturan yang baik adalah mengarahkan perubahan modal setidaknya setiap tujuh menit.

JANGAN PERNAH meremehkan nilai cerita. Pilih dengan bijak sehingga mereka tidak perlu waktu terlalu lama untuk menjelaskan; tetapi selalu ingat bahwa cerita dalam presentasi Anda akan menjadi bagian yang paling menarik bagi audiens dan yang paling mungkin diingat. Pengalaman juga menunjukkan bahwa ini adalah bagian dari presentasi di mana Anda akan merasa paling nyaman.

Gunakan Berbagi Informasi Secara Emosi Cerdas

Untuk menciptakan keterlibatan dan retensi, presentasi harus memadukan logika dan emosi; jadi, jangan hanya berpikir tentang apa yang Anda ingin mereka tahu di akhir presentasi Anda, pikirkan tentang bagaimana Anda ingin mereka merasa sehingga mereka akan mengingatnya.

Berbicara dengan suatu kelompok adalah cara yang tidak efisien dalam mentransfer informasi. Namun, ini terbukti sebagai cara terbaik untuk meminta orang memprioritaskan informasi Anda dan dipengaruhi olehnya. Di saat semua orang kelebihan informasi, ini sangat penting.
BAGIKAN SEGERA WhatsApp

SARAN DARI KAMI

Post a Comment