Rumah Penerima PKH Akan Ditandai Stiker Benar Benar Miskin !! Apakah Prabumulih Juga???


Pelayanan Sosial Daerah Merangin merancang untuk memberi penanda khas di setiap rumah bagi penerima Program Keluarga Harapan (PKH) di setiap kampung, ini dilakukan untuk memastikan para penerima manfaat benar-benar menjadi target.

Kepada media Kongkrit, Senin (10/14/19) Kepala Dinas Sosial Kabupaten Merangin Junaidi mengatakan, rumah-rumah para penerima bantuan PKH kemudiannya akan diberikan cat semburan, yang memberi keluarga miskin dari penerima bantuan. Ini adalah untuk menentukan sama ada bantuan sebenarnya mencapai sasaran.

Di samping itu, Junaidi juga menjelaskan tentang beberapa jenis keluarga yang berhak menerima bantuan PKH.

"PKH adalah dalam talian, terus kepada Kementerian Sosial, saya bukan orang yang merekrut, kita hanya menyelaras, jadi untuk kriteria untuk warga yang berhak menerima bantuan PKH, yang pertama adalah mengenai kesihatan, iaitu keluarga miskin dengan ibu hamil dan ibu yang mengandung, kedua yang mempunyai bayi di bawah enam tahun, dan mempunyai pelajar sekolah rendah, SMP, sekolah menengah, kemudian masalah sosial, keluarga kurang upaya dan warga emas melebihi 70 tahun, itu adalah keperluan untuk mendapatkan PKH, "jelas Junaidi.

Junaidi juga menambah bahawa pengesahan data PKH boleh dilakukan setiap tiga bulan atau setiap enam bulan.

"Untuk mengesahkan data penerima PKH sendiri tidak dibekukan, ia boleh dilakukan setiap tiga bulan, atau setiap enam bulan. jadi boleh jadi PKH hari ini boleh, bulan depan tidak boleh, pengesahan kami boleh berubah, di sini kita boleh tamat pengajian, dan ada dua Graduasi, dapat dilakukan oleh teman PKH, dan dapat dilakukan secara mandiri, Para penerima manfaat PKH atau KPM boleh dipisahkan dari program bantuan sosial yang telah disediakan oleh pemerintah. Ini kerana para penerima manfaat dianggap bebas dari segi ekonomi dan tidak lagi memenuhi syarat bersyarat sebagai PKH KPM, "katanya.

Menjawab laporan daripada orang ramai tentang pembahagian dugaan bantuan PKH yang tidak disasarkan, Ketua Daerah Sosial Merangin Junaidi akan segera memerintahkan pekerja-pekerjanya untuk menyeberangi semak di lapangan.

"Ya, kami akan segera memerintahkan pekerja kami untuk memeriksa silang di lapangan, mengikut aduan kami, mungkin esok kami akan masuk ke Kampung Rasau, Daerah Renah Pamenang, kemudian ke kampung lain mengikut laporan kami," katanya.

Untuk Kota Prabumulih Kita Masih Belum Mendapatkan Infonya, Tunggu Berita Selanjutnya

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel